Pages

Wednesday, March 28, 2012

Siapa jumpa telaga zam zam?

Assalamu alaikum semua! Hari ini saya teringat ingat kat Danish Farhan. Dah dua hari dia tak datang ke kelas fardhu ain.kata kawan kawan dia, dia balik kampung. Minggu lepas saya tak sempat jumpa mak dia sebab saya pergi Manjong, KAAK di sana pulak!




Dua minggu dulu saya telah adakan kuiz dalam kelas! Kanak-kanak kelas kafa saya suka sangat kalau ada kuiz! Mencabar mindalah katakan! Soalan ditanya pada pelajar mengikut giliran. Sampai kepada giliran Salihah (9 tahun) saya tanya soalan, " siapakah yang telah menemui telaga zam zam?". Salehah tidak boleh jawab, kanak-kanak lain pun cuba jawab tapi semuanya salah.

Saya beri giliran kepada murid murid 8 dan 9 tahun kerana soalan ini agak susah untuk jawab. Saya tidak percaya murid berumur 7 tahun boleh jawab. Biasanya untuk murid murid 7 tahun saya tanya soalan lebih mudah. (kelas kafa ini di anggotai murid murid darjah satu hingga tiga termasuk seorang murid tingkatan satu) Tiba tiba Danish Farhan(7 tahun)tawarkan diri untuk menjawab. Saya pun kata dengan nada mengusik " Danish boleh jawab, tapi ahhh... betul ke salah ke satu hal lah pulak ye?"  Saya tidak ingin beri dia peluang menjawab kerana tidak percaya dia boleh beri jawapan yang tepat. Tiba tiba, tanpa tunggu lagi dia menjawab "Abdul Mutalib". Terkejut saya di buatnya! Subhanallah! Semua murid tertanya tanya, "mana ada Abdul mutalib?, salahlah!". Bila saya kata itu adalah jawapan betul semua murid melopong!

Saya rasa kagum dengan daya ingatan murid tahun satu ini! Saya tak sempat nak puji dia sebab kuiz terpaksa di teruskan tanpa interruption. Selepas balek rumah saya teringat ingat gaya dan cara Danish menjawab soalan! ( macam malu malu dan rasa ingin di terima orang lain)

 Saya menyesal tak teringat nak beri satu ciuman sayang di dahi dia! I miss you Danish! Come back soon!

No comments:

Post a Comment