Pages

Wednesday, August 4, 2010

RIFLEKS MORO BAYI BARU LAHIR







Bayi yang baru lahir memiliki beberapa rifleks.
Rifleks ialah gerakbalas anggota tubuh badan yang berlaku kepada bayi, tanpa disedari (involuntary movements).
Sebahagian dari gerakbalas ini berlaku secara sepontan sebagai satu gerakan / tindakan yang biasa.Ada sebahagian gerakbalas yang berlaku sebagai respon kepada sesuatu kejadian.
Dengan mengetahui rifleks-rifleks ini kita dapat mengenalpasti jika otak dan saraf bayi sedang aktif secara normal atau tidak.
Sebahagian dari rifleks bayi berlaku hanya pada tempoh masa tertentu dalam perkembangan bayi dan akan hilang selepas satu tempoh usia bayi.
Moro reflex, Root reflex, Tonic neck reflex dan Grasp reflex adalah antara beberapa rifleks biasa yang terdapat pada bayi yang baru lahir.

Rifleks Moro ialah rifleks yang berlaku apabila bayi tersentak / terkejut dengan sesuatu pergerakan yang tiba- tiba berlaku atau mendengar bunyi yang kuat .
Apabila bayi tersentak, tubuh bayi akan bergerak bagai akan tercampak, kepala bayi terjatuh ke belakang dan kedua tangan dan kakinya akan menggapai sejenak , dan menangis, kemudian bayi akan mengembalikan tangan dan kakinya pada kedudukan asalnya. Ini adalah rifleks yang berlaku sebagai respon bayi kepada kejutan yang berlaku padanya.Ada kalanya bayi terkejut dengan tangisannya sendiri dan akan menyebabkan rifleks ini berlaku.Rifleks ini akan ada pada bayi selama lebih kurang lima - enam bulan sahaja. Ia akan hilang selepas itu.




Refleks
Root

Refleks ini ialah tindakbalas / gerakan mulut bayi terhadap apa- apa yang mengenai kulit pipinya.Apabila kita meletakkan atau usapkan jari ke tepi mulut bayi, bayi dengan spontan memusingkan kepalanya kearah jari tersebut dan membuka mulutnya. Ini membantu bayi mencari /menjumpai puting susu atau payudara ibu untuk minum susu.


Suck reflex - Apabila bayi bertindakbalas sebagai root refleks ianya bantu dan memudahkan bayi menghisap susu. Apabila lelangit mulut bayi di sentuh ,bayi akan mula menghisap.Refleks ini bermula pada janin yang berumur 32 minggu dalam kandungan dan tidak sempurna/kuat sehingga bayi berumur 36 minggu.
Itulah sebabnya bayi pramasa lemah untuk menghisap susu dengan baik. Bayi-bayi seperti ini biasanya disuapkan oleh penjaga/ibubapa.








No comments:

Post a Comment