Pages

Saturday, July 3, 2010

Khasiat di dalam susu ibu


Zat Lemak

Susu ibu mengandungi zat-zat lemak yang amat penting untuk kesihatan bayi.
Zat-zat lemak diperlukan untuk perkembangan otak, penyerapan vitamin-vitamin (fat- soluble vitamins) dan ianya juga merupakan sumber utama kalori.
Asid lemak (Long chain fatty acids) amat penting untuk perkembangan otak,retina dan perkembangan sistem saraf. Zat -zat lemak ini dibekalkan didalam otak bayi pada peringkat akhir penghamilan dan juga terdapat didalam susu ibu.

Vitamin

Jumlah dan jenis-jenis vitamin yang terkandung didalam susu ibu bergantung pada pengambilan vitamin oleh ibu.Oleh itu adalah penting si ibu mendapat khasiat (nutrition) yang cukup termasuk vitamin-vitamin.

'Fat soluble Vitamin' seperti vitamin A,D,E,K, dan 'Water soluble vitamin'seperti vitamin C,riboflavin,niacin juga merupakan amat penting untuk kesihatan bayi.
Oleh kerana keperluan vitamin-vitamin ini, adakalanya pakar kesihatan atau perunding laktasi akan menasihatkan ibu yang menyusukan bayi supaya mengambil vitamin-vitamin prenatal.

Kabohidrat
Kabohidrat utama yang terdapat didalam susu ibu adalah laktosa. Laktosa merupakan lebih kurang 40% dari keseluruhan kalori yang terdapat didalam susu ibu. Laktosa membantu mengurangkan jumlah bakteria kurang baik didalam perut bayi. Keadaan ini akan memudahkan penyerapan kalsium,phosphorus,dan magnesium. Ia juga membantu melawan penyakit dan pembiakan bakteria baik didalam perut.

Susu ibu adalah susu terbaik

Susu ibu mengandungi kombinasi terbaik terdiri dari ,protin,lemak,vitamin,dan kabohidrat.
Tiada susu yang lebih baik bagi kesihatan si manja kita selain susu ibu.
Leukocytes adalah sel hidup yang membantu melawan jangkitan dan ia didapati hanya didalam susu ibu.
Susu ibu adalah ideal kerana ia mengandungi antibody, sel hidup,enzim dan hormon.
Bahan bahan ini tidak mungkin dapat ditambahkan kedalam susu formula.

Ramai ibu tidak menyusukan bayi dengan susu ibu kerana mereka kurang faham dan tidak mendapat sokongan dan galakan dari keluarga. Masyarakat perlu menggalak dan menyokong penyusuan susu ibu supaya generasi kita di masa hadapan akan hidup sihat.

No comments:

Post a Comment